Wednesday, August 24, 2011

Nyawa dan Maruah

Gambar sebenar OKT, diambil oleh Bos Hamba (Ya, Bos Hamba juga seorang jurugambar! Disini.)

Untuk pembacaan orang awam dan bukan untuk pelajar undang-undang mahupun pengamal undang-undang

Minggu terakhir Ramadhan dan hendak masuknya Syawal ini, sedang orang lainnya sibuk dengan sambutan raya pada minggu depan, Hamba pula menghadap kes terakhir sebelum tamat tempoh ‘bertugas’ di firma guaman disini. Kes yang sejak dari awal minggu pertama masuk ke sini hinggalah menjadi kes terakhir bekerja disini.

Beberapa kali berjumpa dengan Orang Kena Tuduh (OKT) sebelum perbicaraan menyebabkan penghikayat agak rapat dengan OKT dan setiap kali berjumpa dengannya, dia tidak pernah sekalipun lekang dari Alhamdulillah, Allahuakbar, dan mulut yang sentiasa kumat kamit yang pada hemat penghikayat mungkin zikir-zikir memuji Tuhan.

OKT dihadapkan ke mahkamah dan dituduh atas tuduhan membunuh ibunya sendiri. OKT telah membunuh dengan menggunakan kapak besi dan menetak maknya sendiri di kepala sehingga menyebabkan satu tetakan yang begitu dalam dan menyebabkan hampir kepala mangsa terputus dan otak mangsa terbelah. OKT ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah untuk dibicarakan mengenai pembunuhan maknya sendiri.

Kalau dilihat secara kasar, mudah saja hisabnya bukan? Pembunuh harus dijatuhkan hukuman atas kesalahannya. Lebih-lebih lagi bila OKT sanggup membunuh ibunya sendiri. Manusia jenis apa yang sanggup membunuh dengan cara yang sebegitu kejam pada ibunya sendiri?! Memang layak dan patut dihukum mati!

Dan peguam yang mewakili OKT tidak lebih dari seorang peguam yang gilakan duit! Yang sanggup mewakili seorang penjenayah yang begitu sadis dan tidak berperi kemanusiaan membunuh ibunya sendiri. Peguam ini juga seharusnya dihukum!

Keadilan bukan seperti ilmu hisab. Satu ditambah satu secara wajibnya menjadi dua. Jika sesiapa yang mengatakan sebaliknya, maka gila lah dia. Tetapi undang-undang jauh dari itu. Kerana saksama itu tidaklah selalu membawa makna adil, tapi adil itu yang akan sentiasa saksama.

Antara saksi untuk pendakwaan ialah ayah dan adik OKT. Apabila si ayah disoal oleh pendakwaraya, jelas suara sedikit gementar. Ditanya lagi berkenaan apa yang telah dilakukan semasa kejadian, bagaimana dia menjumpai mayat isterinya yang ditetak oleh anaknya sendiri dan bagaimana keadaan OKT apabila saksi ini menjumpai OKT ini selepas kejadian. Suara yang mulanya gementar bertukar menjadi sedih dan saksi beberapa kali menangis dan terhenti-henti semasa disoal oleh pendakwaraya. Dan tangisan itu menjadi kuat dan mahkamah terpaksa berhenti selama 5 minit apabila saksi diminta untuk mengecam mayat arwah isterinya yang dibedah siasat. Siapa pun akan menangis sebenarnya apabila melihat orang yang tersayang dibedah dan segala organ dibawa keluar untuk pemeriksaan.

Tapi satu yang pasti. Si ayah tidak pernah menyangka OKT akan berkelakuan sedemikian. Menurut saksi, OKT sepanjang hayatnya tidak pernah berkelakuan aneh dan sentiasa mengikut kehendak ayah dan ibunya. Malah, tidak pernah dia meninggi suara sepanjang hayatnya bukan saja dengan ayahnya, tetapi dengan adik-adik OKT. Namun setelah OKT pergi belajar dan berguru dengan seorang ‘sheikh’ untuk menuntut ilmu dalam, OKT berubah. Dari seorang periang menjadi pendiam, dan pemenung. Bercakap seorang dengan meyakini sheikh dari alam satu lagi datang untuk mengajarnya ilmu hikam.

Dan semasa kejadian, saksi berada didalam rumah sedang menonton tv dan isterinya (mangsa) pula diluar untuk menyidai pakaian. Kemudian saksi mengatakan yang dia mendengar seperti ada satu benda jatuh diluar. Kemudian mendengar suara mangsa, ‘Cik, jangan buat mak macam ini!’. Kemudian saksi mendengar satu hentakan kuat diluar rumah dan mendengar suara OKT bertakbir,

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

Saksi nombor 5, adik kepada OKT pula memberi keterangan yang konsisten dengan keterangan dari saksi nombor 3, iaitu ayahnya. Si adik berada di dapur ketika kejadian dan hanya mendengar suara ibunya dan abangnya yang melaungkan takbir. Apabila keluar dari rumah, dilihat ibunya sudah terbaring di lantai dengan darah penuh di simen. Kepala ibunya hampir-hampir terputus kerana hentakan dari alat tajam yang berat.

Si adik juga memberikan keterangan dalam keadaan menangis. Sayu apabila diberitahunya kepada mahkamah apabila pendakwaraya meminta dia untuk melakukan pengecaman terhadap OKT. Sekali lagi, mahkamah terpaksa berhenti buat sementara. Saksi juga memberitahu kepada mahkamah walaupun saksi jarang pulang ke rumah kerana belajar, dia dapat merasakan perubahan pada OKT. Tidak ada lagi teguran dan sapaan baik dari OKT, tetapi OKT berubah menjadi pendiam dan bermenung dan berkurung di dalam biliknya sahaja.

Dipendekkan cerita (kerana terdapat 15 orang saksi untuk pendakwaaan), Doktor dari Hospital Permai Johor memberi keterangan. Sepanjang OKT berada didalam pemerhatian pakar disana, terbukti OKT mempunyai halusinasi dan menghidap schizophrenia (rangkaian ke Wikipedia). Dia meyakini suara-suara halus yang telah memandu dia untuk mendapat ilmu tertinggi didalam ajarannya. Dan dia pada masa kejadian, telah mendapat ‘wahyu’ untuk membunuh ibunya yang dikatakan dirasuki dan dia perlu membunuh jin itu. Tetakan kapak itu tidak akan mencederakan ibunya, tapi hanya membunuh jin tersebut!

Esok merupakan penghakiman untuk OKT. Jika pada pendapat hakim adanya prima facie (ke Wikipedia), maka OKT akan membuat pembelaan. Dan saat itu tugas seorang peguambela memainkan peranan.

Peguam (terutama peguambela jenayah) yang selalunya dikaitkan dengan penipu, dan membela orang jahat akhirnya juga akan membela OKT yang pada hemat Hamba tidak bersalah. Iya, peguam yang selalu dipandang serong didalam masyarakat.

Kalau masyarakat memandang mulia profesion perubatan (tidak bermaksud merendah martabat doktor) kerana menyelamatkan nyawa manusia, percayalah tugas seorang peguam jauh lebih berat dari itu. Menyelamatkan nyawa orang dan yang paling penting, menyelamatkan maruah seseorang. Kerana jikalau seseorang itu tidak bersalah tetapi kerana kelemahan peguam itu, maka dihukumnya seseorang itu, dan ditakdirkan Allah matinya dihukum gantung, maka bukan dia sahaja yang terkesan dan terkena hukuman, malahan seluruh keluarganya. Masyarakat sampai bila-bila akan memandangnya sebagai pembunuh, dan keluarganya mungkin disisihkan dari masyarakat. Dan itulah seberat-berat hukuman.

Pandangan masyarat pada profesion kepeguaman ini tak mungkin dapat dihapuskan dengan penulisan picisan dari Hamba ini. Tapi mungkin mampu mendetikkan didalam diri kalian untuk memandang sekali lagi pandangan kalian pada kepeguaman.

Dan yang paling penting, tidak terus menghukum orang sewenang-wenangnya. Seseorang itu tidak bersalah hinggalah terbukti dirinya bersalah. OKT layak untuk menerima pengadilan yang seadilnya dan masyarakat tidak pula harus menghukum tanpa mengetahui sebabnya.

Ikhlasnya, Hamba merasakan OKT perlu diberi peluang. Hukuman terlalu berat untuk OKT. Jikalau bapanya dan adiknya, yang kehilangan isteri dan mak merasakan OKT tidak bersalah, siapa kita untuk mengatakan OKT bersalah?

Pendapat kalian? Patutkah OKT dikenakan hukuman untuk tindakan yang beliau sendiri tidak sedari?

Kita tunggu sahaja keputusan pada esok hari.


ATINTYA ARYAMEHR

2 comments:

  1. moral: jangan pergi menuntut ilmu yang bukan2..

    ReplyDelete
  2. penghikayat,budak law bole tak nak jawab persoaalan tu?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...