Friday, July 22, 2011

Siapa itu Melayu?



Orang Melayu berbadan pendek, gempal dan tegap, rambutnya lurus dan hitam, warna kulitnya gelap, hidung dan bibirnya agak tebal, matanya cerdas dan cerdik. Biasanya dia bersifat baik hati, gerak gerinya sopan dan senang berbicara. Orang Melayu tidak pernah menikus, tetapi dengan orang yang tidak dikenalinya dia agak pendiam dan agak curiga, walaupun tidak ditunjukkannya. Dia seorang yang berani dan amanah didalam menjalankan tugas, tapi dia juga bersikap suka berbelanja, suka meminjam wang, dan lambat pula membayarnya. Dia petah bercakap, berkata-kata dengan kiasan dan ibarat, suka menggunakan peribahasa dan kata-kata pujangga, suka berkelakar dan suka benar dengan jenaka. Dia mengambil tahu hal ehwal jirannya sebab itu juga dia suka bercerita tentang hal orang. Dia pengikut Muhammad dan percaya pada takdir, tetapi dia juga percaya kepada tahyul. Dia tidak pernah meminum sebarang minuman yang memabukkan, jarang-jarang sekali menghisap ganja. Tetapi gemar berjudi, menyabung ayam dan permainan lain seperti itu. Dia semula jadinya suka bersukan, pandai menangkap dan menjinakkan gajah, nelayan yang mahir dan sungguh cekap dengan perahu. Tetapi yang terutama sekali, dia seorang yang konservatif, bangga dan cintakan tanah air dan rakyatnya, memuliakan adat resamnya, takut pada rajanya, dan menghormati pihak berkuasa. tetapi ia mencurigai semua jenis pembaharuan dan akan menentang apa-apa pembaharuan yang dipaksakan ke atas....

-Sir Frank Swettenham,-

Cukup rasanya blog ini membincangkan berkenaan politik dan BERSIH. Kalau tidak kepada rakan yang lain, mungkin pada si penghikayat sendiri sudah merasa muak dan mual bila berbincang isu politik. Perkara yang sama akan didendangkan, isu yang sama akan dimainkan, dan tidak ada sebarang penyelesaian tapi hanya caci makian, tuduhan dan menghina merendahkan martabat satu sama lain.

Sudah tiba si penghikayat kembali ke topik dan tugas hakiki dalam SayaBudakMelayu ini. Menceritakan dan mencelikkan semula anak bangsa kepada mengenal pada diri sendiri mereka.

Siapa itu Melayu?

Bila pengasas blog ini meletakkan tajuk blog ini sebagai Saya Budak Melayu, timbul persoalan pada si penghikayat (selain mempertikaikan kenapa diletakkan Saya dan bukannya Kami kerana blog ini adalah gabungan dan berasaskan penulisan beberapa anak ‘Melayu’ dan bukannya pengasas blog seorang). Mampukah si penghikayat tergolong dalam definisi Melayu (si penghikayat berdarah Melayu Brunei + Hindi Mughal dan Hindi Bihari di sebelah bonda dan Melayu Pahang + Bugis + Turki di sebelah ayahanda).

Sila angkat tangan jika anda mengaku bahawa darah anda adalah Melayu Sejati! (Nota: Bugis, Minang, Rawa, Banjar bukan Melayu yang seperti anda sangka selama ini sebagai Melayu!). Jawapannya, hampir mustahil melainkan anda adalah Melayu Proto (Orang Asli) ! Kerana Melayu pada hari ini adalah campuran dari pelbagai spesis kaum-kaum dan bangsa-bangsa dagang yang datang ke Suvarnabhumi yang mewah ini.

Jadi, atas kapasiti apakah kalian mengaku bahawa kalian adalah Melayu?

Ilmiahnya, terdapat pelbagai istilah dan definisi yang telah diberikan oleh cendikia dan ilmuwan berkaitan Melayu. Ada yang mengaitkan Melayu itu sebagai satu bangsa yang begitu luas dan besar sifat alamnya, sebesar dari negeri Madagaskar di Afrika sehinggalah di kepulauan di Lautan Pasifik. Ada yang menyifatkan Melayu itu sebagai yang terdiri daripada bangsa yang menduduki di Selatan Thailand, Semenanjung Tanah Melayu, Singapura, Brunei, sebahagian dari Kalimantan, Kepulauan Riau sahaja dan berjumlah dalam linkungan 16 juta orang semuanya. Dan ada pula yang melabelkan Melayu itu dari sudut perlembagaan seperti mana di Malaysia dan Brunei, yang mana bangsa Melayu menjadi bangsa dominan dan bangsa yang memerintah. Dari sudut nasionalisme pula, Melayu di Malaysia pula dilabelkan sebagai mana-mana serumpun yang berasal dari Kepulauan Melayu ini. Manakala di Indonesia pula, Melayu tidak lebih dari salah satu ras yang terdapat dari beratus ras yang wujud dan senyap di republik itu. Di Filipina pula, definisi Melayu pula lebih bersifat novelistik dan idealistik, yang mana Melayu itu adalah satu bangsa yang menginap di kepulauan Asia Selatan ini tanpa sebarang pengkhususan. Oleh hal itu, yang mana seharusnya menjadi definisi yang perlu digunakan untuk disifatkan sebagai Melayu?

Di dalam Perlembagaan Malaysia, disebut Melayu itu seperti halnya didalam Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan. Tiga unsur keramat yang perlu ada untuk seseorang itu disifatkan Melayu ya’ni:

(a) Berugama Islam

(b) Berbahasa Melayu

(c) Memegang (mengamalkan) adat dan budaya Melayu

Definisi yang sama turut dilaksanakan di Brunei Darussalam walaupun tidak mempunyai peruntukan yang khusus sepertimana di Malaysia. Namun begitu, definisi Melayu ini diperteguhkan lagi dengan doktrin Melayu Islam Beraja yang menjadi asas kepada rukun kenegaraan di negara kesultanan tersebut. Persoalannya, mampukah definisi yang berbentuk dan bersifatkan tinggalan British ini menjadi satu tanda aras untuk definisi Melayu?

Meninjau dan mengkaji Melayu itu sememangnya sukar. Sesukar untuk mencari kata akar untuk perkataan Melayu itu. Jawa mengaku bahawa Melayu itu asalnya dari perkataan pelarian. Si penghikayat teringat kepada kisah seorang sahabat di Indonesia yang berasal dari Pekan Baru, Riau. Ditakdirkan Allah, ketika beliau melawat sebuah perkampungan di pinggir Jakarta, seekor babi melintas dan terlepas dari kandang. Seorang orang kampong telah menjerit ‘Babi Melayu! Babi Melayu!...’ di hadapan sahabat tersebut. Apa lagi, ditumbuknya orang kampung tersebut kerana menyangka dia dihina! Rupanya, setelah menyebabkan satu gigi orang kampong tersebut patah dan hidung berdarah, barulah dia paham bahawa orang kampong tersebut tengah mengajar babi peliharaan yang lari dari kandang!

Perempuan Merina di Madagaskar. Lihat paras rupa yang hampir menyerupai Melayu di Tanah Melayu pada kurun ke 19 dan awal kurun ke-20

Perempuan Melayu pada awal kurun ke 19.Bangsawan dari Johor. Perhatikan persamaan paras rupa dengan Perempuan Merina diatas.

Bangsa Melayu di bumi nugara Malaysia ini sering terikat pada definisi yang telah direka dan ditafsirkan dan disempitkan oleh penjajah British. Melayu itu diperikan seperti diatas itu punya 3 nilai keramat, Melayu itu hendaklah Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu dan berbahasa Melayu.

Jikalau Islam adalah pra-syarat untuk menjadi Melayu, ini bermakna hampir separuh yang didefinasikan Melayu oleh mereka yang beranggapan Melayu itu dari Madagaskar di Lautan Hindi sehinggalah kepulauan di lautan Pasifik itu tidak layak untuk diiktiraf sebagai Melayu, walaupun mempunyai unsur-unsur dan kaitan Melayu yang sungguh kuat. Ini kerana hampir 90% orang Merina dan orang Filipina itu berugama Kristian, ugama yang dibawa dan dipaksakan oleh penjajah keatas mereka. Bahkan, di sesetengah di Indonesia, ‘masuk Melayu’ itu sendiri ditafsirkan sebagai masuk Kristian! [Understanding Melayu as a Source of Diverse Modern Identitities, Reid, Anthony 2001,The Malay, Anthony Milner 2008]. Bahkan, di selatan negara, Singapura, Melayu itu Islam dan Islam itu Melayu itu sudah menjadi satu dogma yang tidak lagi releven. Ini kerana sudah terdapat Melayu yang pada masa yang sama berugama Kristian. Jadinya, agama seseorang itu bukanlah penentu ke-Melayu seseorang jikalau mereka-mereka ini mahu digelarkan Melayu sepertimana yang diidamkan oleh beberapa sejarawan dan antropologis Melayu.

Mengamalkan budaya Melayu merupakan identiti dan pra-syarat kedua seperti mana terkandung didalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Penulis dan pengkaji Melayu, Anthony Milner pula mempertikaikan apa yang dimaksudkan sebagai mengamalkan adat dan budaya Melayu itu. Budaya dan adat itu bersifat lokal atau setempat. Untuk mendapatkan persamaan didalam budaya itu adalah sesuatu yang sukar didalam masyarakat yang berasaskan kesukuan dan setempat seperti Melayu. Masyarakat Melayu Cape contohnya, telah diresapi budaya ke-Araban dan Afrika. Melayu Ceylon/Sri Lanka pula terpengaruh dengan budaya budaya setempat dan unsure-unsur budaya mula menghilang. Pakaian yang merupakan antara simbol dan lambang kebudayaan sesuatu bangsa pula lain mengikut keadaan setempat. Melayu Cape mula beradaptasi dengan pakaian kolonial dan mula meninggalkan pakaian kebangsaan Melayu. Tidak bersampin, berbaju Melayu cekak musang dan perempuan dengan Baju Kurung. Melayu Sri Lanka juga mula menyesuaikan pakaian itu yang lebih berbentuk Islamik dan berbudaya setempat, iaitu dengan memakai pakaian tok siak dan berkain pelikat.

Pakaian Melayu Cape. Pakaian Tarbus lebih berbudaya Turki/Arab dari ke-Melayuan.

Berbahasa Melayu kompenan terakhir pra-syarat untuk menjadi Melayu. Sungguhpun terdapat persamaan antara bahasa Melayu yang diamalkan oleh Bahasa Melayu diamalkan di Indonesia dan Malaysia (termasuk Brunei, Singapura dan Selatan Thailand) keupayaan berbahasa Melayu di sesetengah ‘Melayu’ mula terhakis. Selatan Thailand, Melayu Pattani lebih selesa berbahasa Thailand daripada berbahasa Melayu, hasil penjajahan dan pengasimilisasian yang dilakukan kerajaan pusat Thailand. Begitu juga dengan ‘Melayu’ di Cape, dan Sri Lanka.

Penggunaan Bahasa Melayu sebagai lingua franca juga antara penyebab kenapa berbahasa Melayu sebagai pra-syarat kepada kemelayu tidak boleh diterima sebagai sebab yang menyebabkan seseorang itu diklasifikasikan sebagai Melayu. Penggunaan secara meluas Bahasa Melayu menyebabkan kaum-kaum bukan Melayu menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa Ibunda mereka. Di Indonesia, kaum Tionghua (Kaum Cina) sudah mula meninggalkan bahasa Mandarin atau kantonis dan hanya berbahasa Melayu ( Bahasa Indonesia) namun tidak pula boleh dikatakan dan diklasifikasikan sebagai Melayu. Jakun, Temai, dan puak Orang Asli yang mula berbahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan dipertuturkan di rumah. Adakah itu menjadikan mereka sebagai Melayu sedangkan mereka sendiri tidak pula mengaku Melayu?

Jikalau terma Melayu itu terdiri dari mereka yang berasal dari Kepulauan Melayu/ Austronesia ini dan berhijrah sehingga tersebar dari Madagaskar di benua Afrika sehingga Kepulauan Pasifik, ternyata ketiga-tiga elemen/prasyarat ini tidak boleh terpakai dan terhapus.

Makanya, siapa itu Melayu sebenarnya?

Perbincangan diatas sekadar satu permulaan. Setiap perbincangan dimulakan dengan persoalan. Makanya, si penghikayat mempersoalkan secara terbuka kepada semua, semua anda yang membaca ini dan menjawabnya. Jikalau tidak mampu menjawabnya, fikirkan secara mendalam. Siapa anda sebenarnya yang selama ini mengaku sebagai Melayu?

Persoalan ini kita jawab pada perbincangan akan datang. :)

Artikel akan datang:

i) The Great Malayan

ii) Melayu Mahawangsa

iii) Melayu itu Islam?


Aku Melayu: Atintya Aryamehr

2 comments:

  1. nice info bro. Gua mmg suke sjrh2 ni.thx

    ReplyDelete
  2. sy pernah blajar dlu ni.. subjek wajib, kenegaraan..Tapi dah lupa .. n now refresh semula.. TQ!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...