Tuesday, August 09, 2011

Ada Apa Dengan Bangsa?


Lelaki Melayu Ceylon (Sri Lanka) pada akhir kurun ke-19
Sejak menulis kembali, terdapat beberapa maklumbalas yang diterima oleh si penghikayat. Ada yang menyokong, dan ada juga yang memandang sinis.

Ada apa dengan Bangsa? Ada apa dengan Melayu?

Kenapa kita sibuk nak memperjuangkan Melayu sedangkan Islam itu lebih besar, lebih gah, lebih perlu untuk diperjuangkan. Memperjuangkan Melayu itu memperjuangkan perkauman, asabiah, memperjuangkan sesuatu yang sia-sia.

Ini soalan yang selalu ditanyakan kepada Hamba. Soalan yang pasti dan tidak lari dari mulut mereka yang mempersoalkan Hamba.

Terkenang pada nasihat yang sering diberikan oleh Almarhum Nenda tercinta;

“Hendak Tahu Siapa Dirimu, Carilah Agama-mu, Hendak Kenal Siapa Dirimu, Carilah Bangsa-mu.”

Tahu disitu bermakna mengetahui apakah tujuan kita diturunkan di muka bumi ini. Apakah tugas dan tanggungjawab di muka bumi Allah Taala ini. Dan telah diterangkan didalam Quran:

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, 'Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.'" (Al-Baqarah: 30)

"Dan Aku tidak ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku." (Adz-Dzaariyaat: 56)

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?" (Al-Mukminun: 115-116)

Jelas lagi bersuluh akan tujuan dan matlamat hidup seseorang manusia itu. Tidak lain untuk menjadi hamba kepada-Nya dan menyembah Tuhan Rabbul Alamin. Tidak perlu untuk Hamba bercerita lebih untuk itu.

Kenal siapa dirimu dengan mencari bangsamu.

Sedang sifat seseorang manusia itu hidup didalam masyarakat dan kaum. Tidak ada manusia yang mampu hidup sendirian tanpa bantuan dan sokongan dari manusia yang lain. Ibnu Khaldun menegaskan bahawa sedangkan para Nabi Allah a.s sendiri yang mana semulia-mulia manusia yang diutuskan dengan segala macam kelebihan dan mukjizat memerlukan sokongan dan penjagaan keluarga dan kaum, inikan pula seorang manusia biasa yang serba kelemahan dan kedaifan. [al-Muqaddimah, Ibnu Khaldun]. Ibnu Khaldun juga turut memetik hadis sahih untuk menguatkan lagi hipotesis yang diberikan:

Allah tidak mengutuskan seseorang Nabi pun kecuali ia berada didalam penjagaan kaumnya.’

Dan lumrah setiap manusia itu, keadaan sekeliling mampu mempengaruhi kehidupannya. Jelas dibuktikan sepertimana didalam Hadis Nabi berbunyi;

Setiap manusia itu dilahirkan fitrah, ibu bapanya yang menentukan ia menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi...

Dilihat dari sudut yang lain, maka jelas seseorang itu terbentuk hasil dari keadaan sekeliling. Hebat seseorang itu, sedikit sebanyak dipengaruhi oleh bagaimana dia dibesarkan, bagaimana pandangan alam masyarakat disekellilinginya didalam melihat dunia dan bagaimana masyarakat itu berupaya memberi anjakan positif didalam pemikirannya. Begitu juga lemah bangsa itu, maka lahirlah manusia yang lemah dari pemikiran, lemah dari daya tahan didalam menempuh cabaran hidup.

Disinilah terletaknya hendak mengenal diri itu, carilah bangsa atau masyarakat sekeliling itu.

Kenapa kalian perlu mengenal bangsa kalian? Kenapa kalian perlu mengenal leluhur dan sejarah bangsa kalian? Kenapa Hamba bersusah payah untuk mengorek kembali sejarah bangsa kita yang tertimbus, kenapa Hamba bersusah payah untuk menghabiskan masa dan wang semata-mata untuk mengkaji sejarah bangsa walaupun itu bukanlah pengkhususan Hamba?

Jawapannya mudah, kerana untuk mencari kekuatan diri!

Izinkan Hamba untuk memberi analogi dan perumpamaan yang boleh diberikan. Katakan bahawa ANDA adalah berketurunan dari Nabi Muhammad S.A.W dan digelar Ahlil Bayt. Dari keturunan semulia-mulia keturunan diatas muka bumi ini. Apakah yang bermain didalam benak pemikiran ANDA? Adakah ia tidak akan membawa sebarang makna, dan sekadar SEJARAH keluarga yang tidak akan memberi kesan pada kehidupan ANDA?

Atau adakah akan timbul sedikit rasa bangga, rasa teruja, rasa bertanggungjawab diatas kebesaran nama keluarga anda tersebut? Rasa bertanggungjawaban untuk mempertahankan dan menjaga nama baik keluarga dari diburukkan atau dipandang hina oleh masyarakat? Rasa bertanggungjawab untuk menaikkan kembali nama Ahlul Bayt seperti mana yang sepatutnya?

Ya, setiap manusia biasa pasti akan merasa kesan, paling tidak minda separa sedar (subconscious mind) kalian untuk menjaga, mempertahan, dan menjulang nama keluarga Bani Hashim sepertimana yang sepatutnya.

Itulah yang kita inginkan. Melayu yang mengenal akan kehebatan mereka yang terpendam. Melayu yang merdeka.
Malangnya, kalian dimomokkan bahawa Melayu itu Malas, Melayu itu Lemah, Melayu itu Kurang didalam serba-serbi. Kalian dimomokkan bahawa Melayu tidak mampu bersaing dengan bangsa lain, Melayu itu Pendatang, Melayu itu memerlukan Bantuan kerajaan untuk berjaya.

Maka lahirlah Melayu yang hanya mengharapkan bantuan, masih memerlukan tongkat saat bangsa lain sudah mampu berdiri bahkan memecut laju dengan sendiri. Melayu yang punya MASA-nya sendiri (lewat setengah jam), dan sebagainya. Melayu yang dijajah oleh pemikiran yang ditanam oleh para penjajah. Hingga, bukan lagi suatu keganjilan apabila ada Melayu sudah mula malu mengaku Melayu, dan pada satu tahap, sedar atau tidak bukan sahaja menjauhkan diri dengan Melayu bahkan Islam! Dan pada mereka yang kononnya mahu bersifat Islamik dan lebih aalim, meninggalkan ke-Melayuan dan mendekati ke-Araban, sedang mereka didalam keadaan tidak sedar menafikan sepertimana yang telah difirmankan oleh-Nya:

“Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia antara kamu disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti.” (Al-Hujurat 49 :13)

Hai Anak Melayu sekelian!

Kalian merupakan dari bangsa yang besar, bangsa yang hebat. Tidak mengetahui tidak bermakna Melayu itu lemah, Melayu itu mundur. Kaji dan selami sejarah leluhur kalian, dan pasti akan ditemui kekuatan yang tiada tara bandingan. Melayu bukan lemah, bahkan Melayu itu bangsa penjajah, menjelajah dunia jauh lebih awal dari mana-mana bangsa di dunia ini. Melayu itu bangsa hebat, mencipta ilmu jauh lebih awal dari mana-mana bangsa di dunia ini. Melayu itu tidak malas, melainkan bangsa yang bermaruah dan tidak mahu tunduk kepada penjajah dengan menjadi abdi kepada mereka. [Mitos Pribumi Malas, Syed Hussein al-Attas].Cari, kaji, selami, dalami dan anda pasti akan temuinya.

Tetapi kenapa tidak kita perjuangkan Islam, sedangkan Islam itu lebih hebat, lebih mulia disisi Tuhan?

Ya, Islam menjadi keutamaan. Tidak ada jawapan lain selain bahawa Islam itu jauh lebih penting untuk didahulukan dari apa juga perkara. Tidak pernah ada keraguan disitu.

Namun, dilihat pula pada bangsa besar lain di dunia ini. Cina, India, Jepun, Korea, Eropah dan sebagainya, adakah mereka beragama Islam? Sudah tentu tidak. Tetapi apakah yang menjadi penyebab kepada kebangkitan mereka ini? Tidak lain dan tidak bukan SEJARAH dan BANGSA.

Kenapa bangsa Cina hebat didalam perniagaan walaupun tidak ada sebarang ijazah didalam perniagaan? Kerana faktor sejarah dan bangsa. Kerana mereka dididik akan sejarah ketamadunan bangsa Cina dan dididik untuk berniaga sejak dari kecil lagi. Banyak lagi bukti untuk membuktikan bahawa Sejarah dan Ketamadunan itu menjadi asas kepada kebangkitan sesuatu bangsa.

Kita diberi nikmat oleh Allah dengan kemuliaan Islam dan kekuatan bangsa Melayu itu. Melayu pernah mencapai kemajuan material dan kebendaaan pada zaman Kedatuan Sriwijaya dan mencapai kemajuan pemikiran setelah kedatangan Islam.[Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu, Prof. Syed Naquib al-Attas]. Sudah tiba masanya untuk kita, anak Melayu ini untuk menggabungkan kehebatan Sriwijaya dengan kekuatan akidah Islamiyyah dan kembali muncul sebagai Melayu yang baru.

Buat mereka yang bertanya, harap penulisan ini mampu menjawab persoalan. :)

1 comment:

  1. dah lame cari orang yang tahu utarakan point-point yang sebegini...Saya suka entry awak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...