Friday, August 12, 2011

Juadah Pemikiran Jumaat: Freemasonophobia & UMNOphobia.


Salahkan Zionis
Atau Freemason
Salahkan Nazi
Dan Klu Klux Klan
Salahkan orangtua
Salahkan sejarah
Salahkan semuanya
Tapi dirimu
Bukalah hatimu
Pada kebenaran
Buka hatimu
Pada kebenaran

-Bukalah Hatimu, M Nasir-

Sekadar sembang ringan-ringan di hari Jumaat. Tak perlu ayat bombastik dan fakta yang keterlaluan. Cukup untuk hanya berfikir sejenak.

Freemasonophobia.

Hamba sering ditanya berkenaan Freemason dan seangkatan dengannya. Nak-nak lagi bila tulisan terakhir menceritakan berkenaan cadangan Filipina untuk menggunakan nama MALAYSIA sebagai nama negara mereka yang baru menggantikan nama yang diambil dari seorang Raja Sepanyol, Raja Phillip II, antara soalan susulan dari rakan ialah berkenaan Freemason. Betulkah MALAYSIA ini sebenarnya idea dari gerakan Freemason. Apakah penubuhan MALAYSIA ini sebenarnya satu permainan dari Freemason.

Sejujurnya, Hamba malas hendak melayan soalan-soalan seperti ini. Maaf kalau boleh dikategorikan soalan ini sebagai soalan pemalas!

Ya! Pemalas sebab tidak mahu membaca, sekadar hanya picisan-picisan yang langsung tidak berbentuk intelektual.

Pertama, mahu dinyatakan disini yang Hamba tidak menolak kewujudan Freemason ini, dan tidak pula menafikan penglibatan Freemason ini. NAMUN yang menjadi persoalan kenapa orang kita terlalu fobia dengan Freemason ini?

Hebat sangat ke sampai perlu ditakutkan dan HAMPIR SEMUA perkara perlu kita kaitkan dengan Freemason? Besar mana kekuatan Freeemason tu sampai kita perlu mengaitkan setiap perkara itu dengan Freemason?

Kita suka menyalahkan orang lain tapi tak pernah melihat kepada kesalahan diri sendiri. Kita menuduh bahawa Freemason punca kerosakan umat, sedangkan kita tidak pulak melihat bahawa kelemahan itu datangnya dari kita sendiri. Kita berada didalam keadaan tidak mahu mengaku kelemahan diri (state of denial), Kita sebenarnya FOBIA.

Hamba malas mengulas lebih panjang berkenaan FOBIA kita pada benda yang tidak dapat dilihat ini. Dah katanya yang tulisan kali ini sememangnya bukan untuk memberi fakta, atau ayat yang bombastik, tapi lebih untuk kita berfikir dengan lebih mendalam siapa kita yang sebenarnya. Untuk itu, Hamba merasakan lagu Bukalah Hatimu (rangkaian ke video) dan Perang Yang Satu Lagi (rangkaian ke video) mampu memberi pemahaman untuk sesiapa yang mencari. Selami dan pahami lirik diberikan dan tanyakan kepada diri anda sendiri. :) Dan syor juga kepada semua, dari mendengar lagu yang langsung tidak membawa erti, apa kata kita bongkar Youtube di hari Jumaat ini dan carilah lagu-lagu M.Nasir, dan hayati lirik nya, pasti ditemui hati sufi dan seni untuk sesiapa yang menghayati.

Ini bukan peperanganmu
Mbah tertawakan aku
Hanya sistem kekalutan
Yang tak perlu kau tahu
Bahkan lebih menguntungkan
Kau serap dalam meraka
Tapi kau bukan mereka
Bukan mereka

Bagaikan realiti
Jatuh bangun kerajaan dunia
Dan semua mengejarnya
Atas nama kemajuan
Perang tak boleh di elakkan
Hari ini atau esok
Pasti berlaku, pasti berlaku

Ya salam....
Ya salam....

Kenal dulu ketakutan
Yang kau simpan
Malu nak lepaskan
Kenal dulu kekuatan
Yang kau ragukan

Aku bertanya mbah lagi
Perang apa yang lebih menakutkan
Katanya takkan kau tak tahu
Pesan baginda mu dulu
Perang itukah maksudmu
Maksudmu yang lagi satu

Yang lagi satu....
Yang lagi satu....
Ya salam.....
Ya salam.....oh....
Ya salam....

Kenal dulu ketakutan yang kau simpan

Menyinsing subuh syafili
Pulanglah mereka...ke penjara
Masing-masing...

UMNOPHOBIA

Apabila membaca komen khususnya didalam webportal, kecewa melihat komen-komen yang langsung tidak menampakkan keintelektualan dan kematangan bangsa kita. Kita mengharapkan politik bersih (seperti mana didalam tuntutan BERSIH 2.0) tetapi apa kurang ceteknya pemikiran kita berbanding mereka? Sama dan tidak ada yang berbeza, Komen yang lebih berbentuk hasad dan dendam dan bukannya sesuatu yang membina.

Ya, UMNO salah dan bobrok tapi perlu ke hendak menyalahkan semuanya pada UMNO?

Kaji dengan akal fikiran, dan bukannya nafsu amarah dan emosi semata-mata. Jangan bersikap hanya mendengar dari satu pihak dan satu pihak lagi ditutup ruang untuk diterima rasionalnya.

Hal yang melibatkan agama dan akidah, jangan dicampuri dengan urusan politik kepartian. Kaji dahulu dan timbang seadilnya sebelum membuat konklusi/keputusan.

Seperti mana dengan Freemason, kita juga fobia dengan UMNO.

Seperti kata M.Nasir, Kenal dulu ketakutan yang kau simpan.

Nota kaki: untuk Freemasonophobia, harap dibacanya buku tulisan Alfred Russel Wallace, The Malay Archipelago (1869) untuk mencari dari masa asalnya perkataan MALAYSIA tu. Sekian.

Turut tertanya-tanya dimana sahabat yang lain (termasuk Tuan Pengasas Blog, Tuan Rapik yang sudah lama menghilangkan diri dari menulis). Harap yang lain sila rajinkan diri berpencak menulis dan jangan malas-malas di bulan puasa ini :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...