Saturday, August 13, 2011

Bila Evolusi Jadi Revolusi vs Realiti






Rasenye agak dah lame aku xpergi tengok wayang ni,,nak tunggu movie yang boleh buat aku teruja macam cerita INCEPTION ntah bile lar kan.. lagipun, torrent kan ada nak tolong orang2 yg susah macam aku ni, oopss, SUSAH nak keluar duit tengok movie kat panggung wayang macam aku.. kenapa susah? sebab aku bukan jenis senang macam korang.. jenis yang SENANG2 keluar dwet 11 or 12 hinggit untuk tengok movie yg indah khabar dari rupa, jalan cerita ntah ape2.. this is sadly true.. well, ofcoz aku pernah kena macam tu, sebab tu aku jadi susah macam sekarang ni,, susah nak keluar duit tengok latest movie kat panggung yang konon macam best gile bile usha trailer die padahal macam....

perlu ke aku bagi contoh? sori lar, aku xnak memalukan atau mengkritik mana2 filem, sebab aku x suke 'KONGSI' bende2 macam ni, apatah lagi nak TRANSFORMers 3 kan kemeluatan aku kat filem2 yang aku rase xbest kat sini., :p so, sebelum aku pergi tengok mane2 movie, aku akan tengok feedback orang lain dulu.. sedih ke jadi macam aku? biasa lar, aku orang SUSAH, bukan orang SENANG2 macam korang,, :p

The Rise of Planet of The Apes ni secara kasarnya bertemakan bila evolusi jadi revolusi, bukan macam teori darwin 2, :p tapi bila ada manusia2 yang bijak pandai dalam eksperimen2 ni yang menyebabkan monyet2 ujikaji ni jadi bijak tahap manusia. eh, apsal x logik plak? name pon filem kan,, tambah plak yang impossible is nothing bak kate NIKE.. xpayah nak tengok jauh2, cube tengok china 2, plastik dorang bole tukar jadi nasi, daging babi dorang bole tukar jadi daging lembu, setakat nak bagi monyet2 jadi bijak ni apelah sangat kan. haha..

dah2, actually 2 bukan point aku.. aku bukannya penganalisis filem nak cerita panjang lebar kat korang pasal cerita apes ni,, point aku adalah...

apa persamaan dan perbezaan The Rise of Planet of The Apes ni ngan London Riot???

hey2.. sumpah aku xde niat nak cakap orang london ni same macam monyet, jangan pandai2 nak buat kesimpulan sendiri.. :p aku cume nak bagitau yang aku rase rusuhan yang monyet2 tu buat dalam cerita tu lagi better dari rusuhan london riot ni..

ape plak london riot ni? ceh, buletin utama kan ade, aku tau ade yg anti buletin utama ni, tapi korang jangan risau sangat, bab2 luar negara ni korang boleh percaya tau, xdenye nak reka2.. :p
ok, secara ringkasnya london riot ni rusuhan yang terjadi sebab adanya perasaan x puas hati yang katanya berpunca dari penindasan seperti dipulaukan dan atas sebab kemiskinan yang dah lame disimpan. Ringkas x? (nak details, buletin utama kan ada :p)

hah, jadi apa yang sama dan apa yang bezanya monyet2 dalam crite 2 ngan london riot ni?

Persamaan,

1- berlakunya rusuhan atas adanya alasan, bukan sebab suka2.. dan alasan yang nyata ialah adanya penindasan yang menyebabkan ketidakpuashatian. Sedangkan monyet pon xpuas hati kena tindas, apatah lagi manusia kan??

2- kenapa pilih untuk merusuh? mungkin dengan cara ni je lar baru kau nak dengar apa aku nak cakap kan.. hey, bukan aku yang cakap, tapi perusuh tu yang cakap tau..

television reporter: Is rioting the correct way to express your discontent?
young man: "Yes, You wouldn't be talking to me now if we didn't riot, would you?"

Perbezaan,

1- matlamat dan cara mencapai matlamat, ayat skema habis dah aku ni.. :p ok, fyi, matlamat monyet2 dalam cerita tu ialah diorang mahukan kebebasan, hutan punye ar besar, kat sangkar kecik jugak yang kau nak diorang tinggal. Matlamat london riot plak ialah mahukan suara ketidakpuashatian diorang didengar.

jadi apa bezanya? bezanya ialah monyet2 dalam cerita tu xade seekor pon yang aku tengok pecah masuk kedai orang lain curi botol2 arak serta tv plasma untuk diorang bawa balik letak kat hutan. Lagi 1, monyet ni pon pandai jugak etika dalam merusuh ni, polis2 yang nak halang dan bunuh diorang ni pon, still leader diorang xbagi untuk diorang ni bunuh polis itu, kirenya meminimakan kecederaan lar even terpaksa melawan. London Riot, ni pon melawan jugak, setakat baling2 batu ni aku macam ok lagi, tapi bab2 pecah2 kedai orang lain, curi tv plasma ni,, haih,, terpesong bebenor dah 2.. siap ada interview sorang perusuh ni yang die suke rusuhan ni sebab dapat tv plasma.. what the hell lar kan? :p

2- apa yang penting? kerjasama... bukan aku yang cakap, ni wonderpet yang cakap.. see? bijak haiwan2 ni sebenarnya.. :p ok serius2, dengan adanya leader yang berketrampilan lagi dihormati, matlamat memang xlari.. dengan terjaganya tatasusila rusuhan, matlamat akan tercapai jugak, even ada yang terkorban, akhirnya dapat jugak diorang back to their nature, HUTAN.. London Riot? yang aku pasti, kurangnya satupadu dan kerjasama dalam riot ni, sbb diorang xde leader yg berketrampilan macam 'caesar' dalam cerita apes ni.. :p sebab tu disebalik rusuhan oleh mereka2 yang ingin memperjuangkan hak asasi masing2, lahir opportunist2 yang sebenarnya lebih memperjuangkan hak untuk memiliki tv plasma kat rumah masing2.. :p

maka, sukalah untuk aku cakap kat sini, xsalah untuk berguru dengan binatang, cume jangan korang berguru ilmu yang salah dari binatang dah ar.. haa,, macam haruan makan anak tu,, :p

wey, merusuh tu x bagus tau, tapi aku suke jawapan perusuh tu, kalau aku x merusuh, ko ad hati nak pandang dan dengar masalah aku ke?? ape2 pon jangan merusuh! sekurang2 nya dari ape yang aku lihat, aku boleh berbangga sebab kat malaysia x macam ni, atleast dalam demonstrasi sebelum ni, aku xde dengar kes kedai tv kena pecah untuk curi tv plasma letak kat rumah sendiri.. :D haha..

p/s: feedback aku untuk korang, xrugi tengok the rise of planet of the apes.. ;)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...