Wednesday, August 17, 2011

500 Tahun Nakbah Bangsa Melayu



Di atas robohan Kota Melaka,

Kita dirikan jiwa merdeka,

Bersatu padulah segenap baka,

Membela hak keadilan pusaka. – Dr Burhanuddin al-Helmy-


Sejujurnya, inilah tulisan yang paling berat untuk penghikayat. Dan tulisan yang paling panjang masanya untuk dihabiskan. 5 hari untuk satu tulisan yang pada hakikatnya tidaklah ada sebarang fakta atau penulisan yang tersirat!

Apa beratnya? Berat kerana merasakan tanggungjawab yang tidak terkira pada pundak penghikayat untuk memberikan yang terbaik. Supaya semua anak Melayu yang sudah lupa akan satu kisah leluhur mereka untuk kembali mengingati sejarah hitam bangsanya. Dan akhirnya, untuk mereka bingkas dari tidur yang lena itu dan teringat akan pesan hikmat Laksamana Tun Tuah,

Takkan Melayu Hilang di Dunia.


Hari ini genaplah satu tarikh yang bersejarah. Tarikh hitam yang menyelubungi sekelian anak Melayu. Nakbah Melayu.

Hari bermulanya bangsaku diinjak-injak. Hari bermulanya bangsaku hilang pedoman dan arah. Hari yang mana bangsaku mula lupa.

Hari ini, 500 tahun yang lepas, tepatnya pada 15 Ogos 1511, Melaka akhirnya tumbang kepada penjajah Feringgi laknatullah. Setelah berhempas pulas untuk bumi Melayu ini, akhirnya Sultan Mahmud dan angkatan baginda sudah tidak lagi mampu untuk mempertahankan kedaulatan dan pusaka turun temurun bangsa. Berundur baginda ke Pahang dan akhirnya berkerajaan di Kampar, Riau manakala kedua anakanda menubuhkan kerajaan baru, menggantikan kerajaan yang tidak mungkin dapat diganti buat selamanya.

Tumbangnya Melaka, bermakna hilanglah payung yang memayungi sekelian umat Melayu. Tempat berteduh dan berlindung anak Melayu. Hilang sudah perisai yang mempertahan dan menjaga kedaulatan bumi Melayu dan sekelian hamba Melayu. Hilang sudah Khalifah di bumi timur jauh.

Ya, kejatuhan Melaka melambangkan kebangkitan kerajaan Melayu yang lain seperti Brunei, Aceh, dan disusuli pula dengan Johor. Ini kerana itu adalah sifat alami seorang Melayu. Melayu tidak rela hidup sebagai hamba kepada bangsa lain melainkan kepada Melayu jua. Dalam diri Melayu itu ada sifat yang berbangga pada dirinya, pada bangsanya, kerana itulah Melayu, Tuan kepada dirinya sendiri dan bukannya kepada bangsa lain.

Melayu tidak rela melihat kepada kejatuhan Melaka. Melayu tidak rela melihat Melaka terjajah kerana Melaka itu adalah Melayu dan setiap didalam hati sanubari anak Melayu itu pasti tersimpan Melaka. Setiap didalam diri anak Melayu itu pasti berkait dengan Melaka, dengan keadilan Sultan Alauddin Riayat Syah, dengan keperwiraan Laksamana Tun Tuah dan kebijaksanaan Tun Perak.

Tetapi kemunculan kerajaan seterusnya tidak mampu menyaingi kehebatan dua empayar Melayu. Srivijaya sebelum ketibaan Islam dan Melaka setelah Melayu kembali kepada fitrah alami. Melayu hanya pernah bersatu dibawah dua nama, Kedatuan Sriwijaya dan Kesultanan Melaka.

Kejatuhan Melaka merupakan celaka buat sekelian anak Melayu. Kejatuhan yang pada hemat penghikayat masih lagi dicari-cari kebangkitannya.

Hai anak Melayu,

Jatuhnya Melaka bukan kerana kelemahan ketenteraan kita. Jatuhnya Melaka bukan kerana kita memakai parang, mereka memakai senapang. Sejarah membuktikan sebaliknya apabila 6000 pucuk meriam dan 8 ribu pucuk senjata api tersadai apabila Feringgi menawan Melaka. [Suma Oriental, Tome Pires] Jatuhnya Melaka bukan kerana kita menggunakan perahu, mereka menggunakan kapal (penyelewengan yang boleh kita lihat pada buku teks sejarah).

Melaka jatuh kerana Kelemahan Pemimpin. Sultan Mahmud yang lebih mementingkan hawa nafsunya semata dan tidak pernah menghirau kepada rakyat. Waadat antara Sang Sapurba leluhurnya dan Demang Lebar Daun sudah mula dilupakan. Rakyat dizalimi, kebajikan tidak pernah dipeduli. Maka waadat yang dipegang itu jugalah yang memakan diri,

“Maka baginda pun bersumpah-sumpahan barang siapa mengubah perjanjian itu dibalikkan Allah bumbungannya ke bawah, kaki tiangnya ke atas. Itulah sebabnya dianugerahkan Allah subhanahu wataala pada segala raja-raja Melayu, tiada pernah memberi aib pada segala hamba Melayu; jikalau sebagaimana sekalipun besar dosanya, tiada diikat dan digantung dan difadhihatkan dengan kata-kata yang jahat.


Jikalau ada seorang raja memberi aib scorang hamba Melayu, alamat negerinya akan binasa. Syahdan, segala anak Melayu pun dianugerahkan Allah subhanahu wataala tiada pernah durhaka dan memalingkan muka pada rajanya, jikalau jahat pekerti sekalipun serta aniaya.”

- Sulalatus Salitin-

Pimpinan Penasihat penuh helah bermain siasah, mengaut keuntungan kepada diri sendiri tanpa menghirau kepada kepentingan negeri. Siasah di istana tidak lebih untuk mengaut keuntungan dan merebut kekayaan. Apa cara dihalalkan demi kuasa. Sedangkan pemimpin seperti Tun Perak didalam pentadbiran dan Laksamana Tun Tuah sudah tiada dan hanya tinggal kenangan.

Jatuhnya Melaka kerana Pemimpin Bukan pada Ahlinya. Batang Tubuh yang sepatutnya menjadi Sultan dipinggirkan, dibuang dari takhta. Tinggallah Raja Munawar Shah, anakanda Sultan Alauddin yang warak dan zuhud itu di pinggirkan, sedangkan Mahmud keturunan Mamak pula dibaiahkan untuk berkuasa. Mana mungkin seorang yang bukan ahlinya mampu untuk memegang tampuk yang bukan haknya? Semata-mata kerana mahukan kuasa, Bendahara Seri Maharaja [Mamak], Tun Senaja [Ibunda Raja Mahmud dan Anakanda Bendahara] dan Raja Mahmud sanggup membunuh Sultan Alauddin Riayat Shah! Sultan sebaik-baik Sultan, untuk umat Melayu sepanjang zaman.

Melaka jatuh kerana Hasad Dengki. Penyakit yang masih pada hari ini hinggap pada diri Melayu. Fitnah berleluasa dan hasad kepada yang lain bermaharaja. Tun Mutahir difitnah dek kerana kuasa. Sultan yang berajakan nafsu membunuh sekelian keluarganya kecuali Tun Fatimah yang diperisterikan. Kedengkian para menteri dan orang besar melihat kepada Tun Mutahir lah punca segalanya. Sultan Mahmud sanggup membunuh saudara kandungnya Raja Zainal dek kerana mempunyai paras rupa yang menawan dan memikat sekelian gadis Melaka.

Melaka jatuh kerana Pengkhianatan. Pengkhianatan yang sungguh memeritkan buat Melaka yang selama itu menjadi tempat berlindung sekelian mereka. Melaka rebah dek kerana pengkhianatan Utimutiraja si Jawa yang mengepalai 500 tentera upahan Jawa membelot Tuannya. Melaka roboh kerana pedagang Cina berpaling tadah [mungkin ada di antara mereka akan menuduh Hamba cuba menyemai benci pada Cina. Tapi sejarah tetap sejarah] menukar taat setia daripada Sultan kepada Feringgi. Melayu jahanam seperti Mendeliar, Si Kitul, Khoja Hassan lebih mementingkan diri dari negeri. Taat setia pada mereka yang boleh memberi kuasa. Taat setia untuk mereka yang boleh membawa untung!

Melaka jatuh kerana Perpecahan Umat.

Hai anak Melayu!

Adakah kalian menyangka tujuan leluhur kita menulis sejarah bangsa untuk berbangga? Kalian menyangka leluhur kita menulis untuk berbangga dengan kecelakaan yang telah berlaku pada mereka? Kalian menyangka Tun Tuah tika melafazkan ‘Tuah Sakti Hamba Negeri, Esa Hilang Dua Terbilang, Takkan Melayu Hilang di Dunia’ untuk kita bersenang, kerana Melayu takkan mungkin hilang didunia? Kalian menyangka mereka menitip sejarah bangsa dengan dakwat darah ini sekadar untuk kita merintih dan bersedih atas apa yang berlaku?

Ditulisnya segala kecelakaan ini kerana kita. Untuk kita menitip kembali kesalahan yang berlaku, yang pernah mereka lakukan untuk tidak berulang. Untuk kita tidak mengulangi apa yang telah mereka lakukan. UNTUK KITA BERWASAPADA. UNTUK KITA MAJU SEBAGAI MELAYU YANG TAKKAN HILANG DI DUNIA.

Tapi kita tidak pernah belajar dari sejarah. Kita tidak pernah membuka helaian hikayat bangsa kita untuk melihat ‘tunjuk ajar’ yang telah diturunkan kepada kita. Walhasilnya, perkara sama mungkin akan berulang. Kalau kita terus lena, terus tertidur.

500 tahun telah berlalu, dan Tanah Melayu ini telah merdeka sejak 1957. Tapi adakah kita, anak watan yang lahir disini, yang leluhurnya terkubur disini benar-benar bebas dari penjajahan 1511? Adakah kita mampu untuk membina semula Melaka yang baru, bahkan lebih besar dari itu? Adakah kita bersedia untuk menjulang kembali nama leluhur kita yang telah dipesongkan bangsa asing?

Atau kita perlukan 500 tahun lagi untuk benar-benar MERDEKA?

Doa dan al-Fatihah Hamba buat leluhurku yang bijaksana, yang menitip dan sanggup membuka pekung di dada menceritakan kelemahan mereka untuk memastikan anak bangsanya tidak mengulangi apa yang telah terjadi. Terpulang pada kita akhirnya.

Ayuh anak Melayu!


"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum (bangsa) melainkan kaum itu sendiri mengubah nasibnya” - Ar-Ra’d :11


Nota Kaki: Tulisan ini telah disiapkan tepat pada 15/8/2011 tapi ditunda untuk dititip di dalam blog SayaBudakMelayu kerana si penghikayat terlalu sibuk dengan Istiadat Memperingati 500 Tahun Kejatuhan Kesultanan Melayu Islam Melaka pada hari tersebut.

7 comments:

  1. Hanya untuk mereka yang mahu berfikir. Terpulang pada semua. Hanya menitipkan sejarah bangsa untuk semua. Dan tak terkesan dengan pemikiran manusia yang lain :)

    ReplyDelete
  2. Tabik!... pengetahuan luas dan kajian mendalam... keep it up.. :)

    ReplyDelete
  3. rajinnya menulis hal semacam ni..dulu minat skrg dah berkurang minat itu

    ReplyDelete
  4. Puan Ina: Mungkin ada yang melihat ini sebagai minat, tapi saya melihat ini sebagai tanggungjawab kepada bangsa saya :)

    Lia: Terima kasih. Lain kali datang lagi. Hehe ;)

    ReplyDelete
  5. tq teruskan usaha anda memartabatkan bangsa Melayu..dimana skarang memang banyak usaha-usaha menjatuhkan atau melenyapkan sama sekali bangsa Melayu..

    anna

    ReplyDelete
  6. terima kasih..yg tidak suka dgn kenyataan ini, sila bersiap jadi pengikut Dajjal..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...