Monday, May 20, 2013

Melayu & Perkauman




Melayu sifatnya memang lemah lembut. Menjaga hati saudaranya tiada terbanding. Sebab itu adanya peribahasa anak kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan. Tiada adab untuk seorang itu tidak menghidangkan makanan atau minum untuk tetamu yang hadir ke rumah seorang Melayu. Biar kita berlaparan, asalkan tetamu cukup makan, cukup minum, asalkan bila tetamu keluar dari rumah, tiada cerita ‘busuk’ keluar dengan tetamu tersebut. Itulah Melayu.

Baiknya tiada terbanding.

Sebab itu Islam mudah meresap dalam jiwa setiap anak Melayu khususnya Islam yang dibawa ahli Sufi. Tidak banyak bezanya akhlak Melayu dengan akhlak yang dibawa Islam. Dan Islam melengkapkan jiwa ruhani Melayu itu yang akhirnya menjadi Melayu yang Adatnya itu berpaksikan Syara, dan Syara’ pula bersendi Kitabullah.

Adat bersendi syara’, syara’ bersendi Kitabullah,
Adat ialah syara’ semata,
Adat semata Quran & Sunnah,
Adat sebenar adat ialah Kitabullah dan Sunnah Nabi,
Syara mengata, adat memakai,
Ya kata syara’, benar kata adat,
Adat tumbuh dari syara’, syara’ tumbuh dari Kitabullah,
Berdiri adat kerana syara’

Atas sebab itu, pantang seorang anak Melayu dipanggil ‘tidak tahu adat’, atau ‘tak beradab.’ Kerana pertalian dan persebatian antara syara’ dan adat Melayu itu terlalu erat.  Sebab itu wujudnya biar mati anak, jangan mati adat, kerana adat itu syara’, adat itu undang-undang tidak bertulis seorang Melayu.

Tapi lembut Melayu selalu ditafsir sebagai kelemahan. Sebab itu, Melayu ada peribahasa kalau baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Sebab orang tua-tua dahulu tahu, berdasarkan pengalaman dengan pe-tua mereka, yang seringkali kebaikan disalahguna, kebaikan Melayu ditafsirkan kelemahan.

Hinggakan takut untuk mempertahankan apa yang telah diberikan kepada mereka. Takut digelar perkauman, takut dijolokkan sebagai penyebar faham asabiah. Kerana Melayu itu lemah lembut, mahu menjaga perasaan orang lain, tanpa memikirkan kepentingan sendiri.

Suka Hamba mengambil pendapat dari Mahaguru Muammar Khalif, Asabiah sepatutnya bukan ditafsir sebagai perkauman, tapi sebagai perpaduan. Perpaduan didalam satu kelompok kearah kebaikan. Atas sebab itu, Ibn Khaldun mengatakan bahawa suatu kepimpinan tidak akan tercapai tanpa kemenangan dan kemenangan hanya tercapai dengan asabiyyah. Ibn Khaldun menyimpulkan bahawa dakwah Islam tidak akan tercapai tanpa asabiyyah. Dan Rasulullah sendiri ‘mengiktiraf kepentingan asabiyyah’ dengan hadith nya yang mengatakan bahawa bukanlah asabiyyah jikalau sayangkan pada satu-satu bangsa itu dan asabiyyah yang dicela ialah apabila membantu kaumnya itu melakukan kezaliman.

Adakah Melayu pernah melakukan kezaliman? Sedang bangsa Rohingnya dibunuh saban hari, atas dasar bahawa bangsa Rohingnya bukanlah warga asal Burma, dan tidak dianggap sebagai warga Burma, Melayu dengan lapang dadanya menerima bangsa lain sebagai saudara dalam Tanah dan Air miliknya. Melayu hanya meletakkan satu syarat, iaitu setia kepada Negeri, Tanah dan Air ini dan tidak lebih dari itu.

Apakah Melayu pernah melakukan kezaliman? Sedang Sekolah Jenis Tamil dan Cina dibenarkan untuk ditubuhkan malahan diberi bantuan lagi sehingga wujudnya Sekolah Jenis Kebangsaan. Tuan carilah dimana pun dunia ini, tidak ada layanan sebaik ini diberikan kepada kumpulan minoriti di bumi ini selain layanan seorang Melayu kepada saudaranya.

Apakah Melayu pernah melakukan kezaliman? Sedang tidak ada satu harta pun dirampas atas alasan kaum dan tidak memihak kepada Melayu. Pernahkah Melayu mengadakan Revolusi Sosial sepertimana yang berlaku di China ataupun Revolusi Sosial di Sumatera, yang mana keluarga bangsawan dan keturunan diraja Melayu dibunuh, dan dihukum tanpa mengira siapa. Apakah Melayu pernah memandang bangsa lain hina dan lebih rendah pada diri Melayu itu, seperti mana yang berlaku di Afrika Selatan?

Apakah hanya membangkitkan hak seperti mana yang telah dipersetujui sejak 1957 itu terus dianggap sebagai seorang perkauman dan asabiyyah? Jangan kita malu untuk mempertahankan hak kita. Jangan kita ragu untuk mengatakan apa yang sememangnya termaktub sebagai hak kita. Jangan kera dihutan kita susukan, akhirnya bukan sahaja anak, tapi kita sendiri yang mati kelaparan.

Ramai anak Melayu mula terpengaruh dengan faham kesaksamaan, yakni saudara senegara yang lain harus juga diberikan hak yang sama rata, kerana alasannya Islam menjamin kesamarataan. Sedangkan konsep ‘equality’ itu hanya muncul setelah timbulnya Zaman Pencerahan dan Revolusi di Perancis. Yakni egalite dan egalitarianism.

Ya, Islam memang menyeru kepada kesamarataan (Musawat), namun hanya dalam ruang lingkup seperti yang diterangkan oleh Mahaguru Hashim Kamali iaitu (i) Kesamarataan layanan dihadapan undang-undang, (ii) Kesamarataan layanan dihadapan Mahkamah Keadilan, (iii) Kesamarataan didalam perkara-perkara pentadbiran Negara seperti cukai, khidmat Negara dan sebagainya.

Dan Adil yang dimaksudkan ialah mengiktiraf perbezaan dan menyantuni perbezaan itu dengan memberikan apa yang sepatutnya. Kerana adil menurut Islam itu ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Dan Aristotle dalam Nicomachean Ethics, bila membahaskan tentang makna keadilan, menjelaskan bahawa keadilan itu ‘to treat equals equally and unequals unequally.’

Maka seorang pemimpin yang adil ialah memberikan apa yg sepatutnya diberikan kepada golongan yang memerlukan, dan bukannya hanya memberikan layanan yang sama rata kepada semua. Melayu memerlukan hak itu untuk menjamin kelangsungan bangsanya, yang selama hampir 500 dijajah. Malah, kesejahteraan bangsa Melayu itu, pada hakikatnya bukan sahaja dinikmati oleh Melayu, bahkan bangsa lain jua. Kajilah Tuan-Tuan sekelian.

NAMUN BEGITU, anak Melayu jangan merasa dirinya bertuah. Melayu harus merasa malu kerana walaupun kita tuan di negeri sendiri, tapi tuan hanya dalam buangan. Kenapa perlu kita bergantung pada payung dan perlindungan, sedangkan ini negeri kita? Kembalilah kepada Melayu yang asali, yang mana Melayu pernah mencipta ketamadunan yang bukan calang-calang hebatnya. Peganglah kata Mahaguru Siddiq Fadzil, Melayu perlu kembali kepada watak dan semangat bahari (kelautan), yang mana sejarah silam Melayu sebagai bangsa pelaut, yang kuat, berdaya tahan, dan berdaya juang, yang tiada pilihan, selain menghadapi dan menakluki gelombang dan taufan dengan sepenuh keberanian dan kekuatan.

Melayu tidak ada cara lain, hanya dengan berubah. Pakailah PAKAIAN YANG DUA PULUH LIMA yang menjadi azimat, pendinding seorang Melayu Islam yang berjaya. (Jika dizinkan Allah Rabbul Jalil akan Hamba huraikan nanti) yakni seorang Melayu itu:

1) Sifat tahu asal mula jadi, tahu berpegang pada yang Satu.
2) Sifat tahu membalas budi
3) Sifat tahu bertenggangan, mati berpegangan
4) Sifat tahu akan bodoh diri
5) Sifat tahu diri
6) Sifat hidup memegang amanah
7) Sifat benang orang
8) Sifat tahan menentang matahari
9) Sifat tahu menyemak, pandai menyimpai
10) Sifat menang dalam kalah
11) Sifat tahan berkering, mahu berbasah
12) Sifat tahu tunjuk dengan beri, tahu hidup bertenggangan
13) Sifat timbang dengan sukat
14) Sifat tahu akan malu
15) Sifat berpada-pada
16) Sifat ingat dengan minat
17) Sifat hemat dan cermat
18) Sifat tahu harta berpunya, tahu pinjam memulangkan
19) Sifat tahu hidup meninggalkan, mati mewariskan
20) Sifat lasak mengekas, tekun mengais
21) Sifat mengulut air setimba
22) Sifat merendah menjunjung tuah
23) Sifat lapang terbuka tangan
24) Sifat berbaik sangka
25) Sifat yang pucuk.

Hamba tidak mahu menutup dengan perkataan lain lagi, cukuplah Almarhum Tongkat Warrant bersuara untuk kalian semua.

Wassalam.

Bagaimakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkah tunduk tersipu-sipu?

Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan,

Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran,

Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan,

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi Tuan di bumi Merdeka

Rujukan

1. Freedom, Equality and Justice in Islam, Prof Hashim Kamali
2. Tunjuk Ajar Melayu, Tenas Effendy
3. Melayu & Islam, Prof. Siddiq Fadzil
4.Ketuanan Islam & Ketuanan Rakyat dari Perspektif Islam, Prof Madya Khalif Muammar A. Harris. CASIS, HAKIM




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...