Tuesday, January 01, 2013

Majmal : Prinsip hidup saya "Pengalaman mendewasakan aku."

Post Awang Bagan amatlah mengecewakan. Post ala-ala budak 13 tahun yang attempted merogol dekat stesen minyak hari ni.

Nasib baiklah ada fb dan twitter(boleh lah follow) aku boleh catch-up dengan perkembangan Malaysia kalau tak memang apa yang aku tahu Najib memerintah Malaysia dengan excellent-nya sekali dibawah pengawasan tutornya FLOM.

Kita bercakap pasal budak Melayu 13 tahun cuba nak merogol dekat stesen minyak melaka, korang dah jadi chaos bagai, aku dekat sini dengar case budak sekolah rendah kacau budak melayu meraba bagai lagi la dah lali.

Aku dah pelik dengan budak-budak zaman sekarang. Aku masa umur 13 tahun tu tak pernah fikir nak "having sex" ke apa ke, kecuali minat perempuan tu biasalah dah kata manusia. Zaman aku dulu, baya-baya dia rasanya semua tergila-gilakan Digimon dan kereta Dash. Up sikit geng-geng main Counter-Strike.

Ni 13 tahun baru habis UPSR, setahun pun tak sampai lagi kau pakai kasut tali, potongan rambut pun ikut undang-undang sekolah, dan cikgu pun tak ajar lagi introduction sistem peranakan(form 3 kalau tak silap) kau dah ada niat nak merogol. Adeh! Failed.

Bila benda-benda macam ni berlaku banyaklah hypothesis yang dikeluarkan berkenaan punca kenapa ini berlaku.

Pemboleh ubah dimalarkan adalah budak itu sendiri dan mangsa dan juga toilet serta tahap kegersangan budak.
Pemboleh ubah dimanipulasi faktor yang mempengaruh dan
Bertindak balas kejayaan budak itu merogol.

Faktor yang mempengaruhi ni adalah yang kata salahnya ibubapa, adalah yang kata salah pengaruh rakan sebaya, ada yang kata salah cina jual CD pirate dekat pasar malam dan ada yang salahkan UMNO sebab post video skandal seks Anwar dan  Azmin.

Tak kiralah apa penyebabnya, yang aku rasa salahnya adalah kita sendiri, masyarakat kita sendiri yang tak ambil endah dan tak kisah benda-benda dan berita sebegini mengenai seks tersebar merata dan terpampang di muka-muka depan akhbar.

Hari-hari pasal seks pemimpin ini, pemimpin itu. Dan satu lagi, dari apa yang dikhabarkan oleh mangsa, pak cik polis tu tanya "nak lepaskan budak ni?" sebab apa? sebab dia budak lagi.

Ya, itulah salah kita, sebab dia budak kita lepaskan. Samalah yang berlaku dekat sini, bila budak melayu tangkap je budak-budak yang meraba bagai ni nak bagi kenal erti penyesalan, orang-orang arab datang stop dan kata "dah-dah le tu, budak lagi".

Nampak? Pemikiran masyarakat kita dah di-downgrade ke pemikiran kelas ke-3.
Dan janganlah korang jadi culture shock, benda ni bukan dekat Malaysia, semua tempat jadi. Jadi, Apa solusi?

Tukar kerajaan? Banyakkan pembinaan Sekolah Berasrama Penuh Henry Gurney? Atau locatekan camera AES di toilet awam?

Wallahua'lam.

2 comments:

  1. in my defence, aku tengah musim exam.

    ReplyDelete
  2. everyone should do their part.

    diri sendiri plg utama. fahami tujuan hidup. dan laksanakan.

    51:56, 2:30

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...