Thursday, January 31, 2013

Bengong : Jangan Tunjuk kat Orang


 Bismillah walhamdulillah.

Kata orang ; jangan tinggalkan suami dan isteri berseorangan di rumah. Nanti semua mende tak jadi. dan aku tampil melawan arus dengan post kedua sepanjang berkhalwat berdua dengan bini aku sebelum adik aku plan nak datang melawat petang ni. Tapi bukan [kata orang] yang ni aku minat nak habaq kat hangpa arini, tp [kata orang] yang ini ; jika anda bengong, sila simpan sendiri2 sahaja. 


Kalau anda merupakan peminat tegar Utusan Malaysia, tidak dapat tidak, anda akan bertemu dengan berita seumpama ini. kalau ikut taklimat kewartawanan yang pernah aku ikut masa bosan dengar mak aku membebel tak buat apa kat rumah masa cuti panjang dulu, sesuatu akan jadi berita yang baik bila ia berlaku melawan kebiasaan. So kalau kena kejar anjing itu bukan berita, tapi kalau orang kejar anjing, itu berita.

Jadi, andai diikutkan ilmu itu, kalau orang solat jumaat di masjid itu bukan lagi satu berita, disebabkan pakcik ni solat jumaat berimamkan radio, ia menjadi sebuah berita yang hot. Tapi ada beberapa kepelikan yang terlintas kat otak aku bila come out dengan berita macam ni. So aku berminat nak kongsi kat korang.

1) dia ni betul ke tak ahli PAS ? kalau consider daripada usia dia, aku dapat agak dia ni jadi ahli masa zaman PAS yang tengah up pasal kewajiban Usrah at least sebulan sekali. Disebabkan laporan dia ni PAS tegar, takkan lah dia bengong sangat sampai nak solat jumaat sengsorang, bila ahli Usrah dia yang lain pergi masjid? Takkan lah dia tak tanya naqib dia dulu bila dia decide untuk solat pakai radio? Tegar amende macam ni kalau tak ikut cakap naqib? puii!

2) kalau dia betul berimankan dengan amanat Hadi tu, dia tak consider ke yang imam yang dia ikut dengan radio tu mungkin je lagi UMNO banding dengan ustaz kampung dia kan? Tambah2 radio biasanya akan live daripada Masjid Negara, apa dia ingat Masjid Negara punya imam ni tak kena saring dulu ke apa? takkan lah PAS Kawasan dia tak wujudkan masjid proksi? yang akan jemput pimpinan PAS bagi taujihat, bagi tazkirah, bagi khutbah, bagi ceramah? pastu, amende ke bengongnye dia tak pergi je solat kat Masjdi proksi PAS tu? takkan ahli tegar PAS yang ni tak pernah dengar masjdi ni masjid hijau, surau ni surau biru?

3) bengong yang ketiga ni berkait rapat dengan ketaksuban peribadi dia. kalau dia ahli PAS, dia sepatutnya reti bahasa bahawa Quran Sunnah adalah perlembagaan tertinggi PAS. sama ada dia tak pergi kelas KAFA petang2 dulu, ataupun dia skip Ijtimak Tarbawi slot Ibadah, yang jadi faktor dia tidak ada pengetahuan pasal solat jumaat ni tak sah kalau tak cukup 40 orang berjemaah. kalau contohnya memang ada 39 orang kawan2 dia yang lain turut berimamkan radio, apasal pulak media pencacai Utusan tak guna ruang ni untuk amik isu ni smash habis PAS? kalau orang UMNO 70 berdemo pasal air Kelantan pun depa boleh kata 700, lagi lah kalau ada 40 orang yang semayang jumaat guna radio sebab amanat Hadi kan? haiyaaa.

4) kesanggupan dia untuk dapat habuan dunia sikit untuk menyerlahkan kebangangan dia dengan reveal cerita ni ke seluruh Malaysia, tambah2 dengan ada internet, tersebarlah sampai seluruh dunia. dan dia menjadi muka yang dikenali sebagai orang bodoh solat jumaat 

 pakai radio. hadoi. tak fikir awal2 macam ni ke pakcik -____-"
 

ni sekadar apa yang terlintas kat kepala, and sekadar pemberitahuan kat amin yang takde kat Malaysia sekarang. so aku rasa bertanggungjawab nak bagitahu dia. aku takde niat nak guriskan hati pencacai yang dah percaya bulat2 kepada utusan, pakcik sekeluarga, apatah lagi wartawan yang temuramah dan buat berita ni.

aku positif yang pakcik ni sekadar jadi mangsa je kepada media spinner, dan kami di sayabudakmelayu melahirkan sedalam2 simpati.  bagi pihak aku, sumpah aku menunggu UMNO boleh heret pakcik ni ke pentas2 ceramah, bagi dia slot masa Perhimpunan Agung ke, arak pergi seluruh Malaysia ke, waaaaaaa. mesti episod ni akan jadi makin best kan? kahkah.
 

ini conclusion, [sila rujuk tajuk].

sekian, wallahua'lam.

1 comment:

  1. oh dunia politik..macam2 kerenah

    follow sini..yg ke 257..jemput singgah ke blog

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...