Sunday, December 04, 2011

Kenapa Ramai Gagal Bercinta ???


Cinta, cinta, cinta... I love you, you love me, you jump, i jump, Sanggup ku redah lautan berapi, bagai bulan jatuh ke riba, bagai pungguk rindukan bulan dan bla bla bla bla..

Biasa lah, memang semua nampak indah bila bercinta, semua nampak tak mustahil bila bercinta,, sebab itu lah lahirnya metafora atau hiperbola yang sedemikian rupa.. So sweet.. (>_<) erkk, tapi sedar tak berapa ramai sebenarnya pencinta-pencinta ini pernah gagal atau akan gagal dalam bercinta? Ya, aku ulang,,ramai yang gagal bercinta.

Aku tahu korang semua tahu apa itu cinta. Dengan dibesarkan dengan cerita sembilu, diikuti kesabaran adamaya, pengorbanan nur kasih, serta keromantikan nora elena, sehinggalah datangnya ombak rindu, membuatkan korang semua terasa nak bercinta. Tipulah kalau korang tak teringin nak bercinta. Tak ek? err.. paling kurang pun mesti korang pnah terfikir pasal cinta kan? Kan?

Sama ada dari segi ‘western-ly’ atau ‘islamic-ly’, aku tahu dah banyak sangat post-post yang mengupas pasal cinta ni, ditambah pula dengan post-post oleh doktor-doktor cinta kat luar sana kan? Well, yang pasti ini bukan entri dr.love wannabe.

tapi.. sebagai seorang pelajar yang memilih kelas KAUNSELING sebagai ‘skill class’ yang di ’wajib’ kan pihak universiti, ingin aku kongsikan kat sini dari sudut 'psikologi' dan serumpun dengannya, kenapa ramai gagal bercinta? Kenapa? Kenapa?

Secara asasnya, kita semua ada 5 deria, aku tak pasti akan kesahihan deria ke 6 yang diuar-uarkan m.night shyamalan dalam cerita sixth sense, maka aku abaikan kat sini. Jadi, kita ada 5 deria iaitu melihat, mendengar, menyentuh, menghidu, serta merasa. Kan?

Dipendekkan serta diolahkan cerita menjadi ayat sendiri, terdapat lar makhluk tuhan yang aku tak ingat namanya mengkaji perihal manusia dan deria, dan lahirlah teori yang mengatakan setiap orang ada deria yang dominan dalam komunikasi cinta ini. Mungkin kau tergolong dalam kategori lihat (visual person), dengar (auditory person), atau sentuh (kinesthetic person). 3 deria yang aku namakan deria komunikasi cinta.LOL.


1- Visual Person


Visual person seperti maksudnya ialah seorang yang amat peka akan pandangannya. Well, secara mudahnya, dari mata turun ke hati. Untuk si dia, jadilah orang yang sentiasa smart dan kemas di mata si dia walaupun kau bukanlah yang paling kacak di mata dunia, jadilah orang yang sentiasa ayu dan cun di mata si dia walaupun kau bukanlah yang paling cantik di mata dunia.

Apatah lagi bila dia dapat hadiah, memang dia akan tenung-tenung hadiah tu sampai tahap nak buat frame. Walau hanya 1 kad kecil bertulis ‘i love u’, si dia akan anggap macam cincin berlian 14 karat. Ya, pelik tapi benar.

Setakat ‘calling’ setiap hari i love u, u love me kau ingat cukup ke? Kalau boleh, 24/7 si dia nak kau ada depan mata dia. Cinta jarak jauh? Kemungkinan besar akan gagal. Bukan nak jadi prejudis, tapi memang kenyataannya banyak yang gagal dari yang berjaya cinta jarak jauh ni. Well, korang boleh cuba.. berita baik untuk mereka-mereka yang visual, mungkin kehadiran 3G dan Skype boleh tolong korang.Kot.


2- Auditory Person



Pernah tengok awek cun dapat balak selenga atau balak hensem dapat awek tak cun? Kalau korang pergi klcc atau mana-mana pusat ‘dating’, korang boleh nampak gadis macam lisa surihani berkapel-kapelan dengan lelaki macam abon. Haih.. speechless...

Well, maka datang lah berbagai-bagai alasan dan kata-kata menyedapkan hati lelaki macam aku seperti , mamat tu mesti anak jutawan poket penuh dengan wang yang mampu membeli cinta, atau awek cun tersebut telah disantau berkali-kali sehingga tidak dapat melepaskan mamat tersebut. Err.. tak mustahil. Kan? Tapi macam yang aku cakap kat atas ni, itu semua alasan...

Maka berbalik kepada teori deria komunikasi cinta ni, auditory person ialah jenis mereka-mereka yang amat peka dengan kata-kata. Jadi berkait dengan beauty and the beast, tak mustahil untuk seseorang mamat selenga dapat awek yang cun melecun tahap lisa surihani kalau ayat dia ‘power’. Dan tak mustahil untuk seorang mamat sehensem aaron aziz jatuh cinta dengan gadis yang kurang cun tahap enot, kalau ayat enot tu power. Bagi sikit ayat “lautan berapi sanggup ku renangi, tak pun nyanyi sikit lagu sambil main gitar macam ainan tasneem, konfem cair auditory person yang korang nak ‘tackle’ tu.kot.

Untuk yang nak bercinta jarak jauh atau terpaksa bercinta jarak jauh, sila berasa lebih lega sekiranya pasangan anda auditory person. Kenapa? Sebab aku rasa kau tak perlu untuk travel dari gombak ke johor, atau dari utara ke selatan untuk jumpa pasangan masing-masing, yang penting kau ada masa untuk si dia dengar suara kau. Setakat topup rm10 untuk ‘calling’ tu, apa lah sangat nak dibandingkan harga tiket bas untuk kau travel jumpa awek atau balak kau. Kan?


3- Kinesthetic Person


Err.. sebenarnya aku tak selesa sangat nak cakap bab kinesthetic person ni. Ana raffali dah siap nyanyi, boleh pandang-pandang, jangan pegang-pegang. Haram. Korang pun tahu, kan? Tapi secara ilmiahnya kinesthetic person ni seperti maksudnya amat peka akan sentuhan. Well, golongan kinesthetic ni boleh kita golongkan sebagai golongan yang manja, atau gedik mengikut citarasa masing-masing.

Kalau ber ‘dating’ tu, sikit-sikit nak pegang tangan, sikit-sikit nak maen cubit-cubit, sikit-sikit nak cuit-cuit. Maka, manja dalam konteks mereka-mereka yang amat suka dibelai,dan gedik dalam konteks mereka-mereka yang tak reti nak berenggang dengan pasangan masing-masing.kot.

Kalau merajuk tu, punya lah payah nak pujuk, bagi lah teddy bear besar gedabak ke, bagi lah tutti fruity ke, tak jalan jugak. Tapi bila belai-belai rambut dia sikit, cuit-cuit pipi dia sikit, terus senyum sampai ke telinga. Kalau dapat pasangan jenis ni, encik suami dan cik isteri tahu lah nanti macam mana nak pujuk pasangan masing-masing. Kalau manja, baguslah, bagilah si dia belaian kelembutan kasih sayang, kalau gedik sangat, err.. belaian di pipi (penampar)kot. LOL.

~~~

Berbalik kepada persoalan kenapa ramai gagal bercinta, jawapannya ialah bukan si pencinta tak faham apa itu cinta, tapi si pencinta tak faham dan tak tahu macam mana nak berkomunikasi dengan si dia yang di cinta. Maka, kenali cinta anda. *Ada banyak ‘test’ untuk tahu korang atau pasangan korang jatuh kategori mana. sebagai pelajar kelas kaunseling , aku dah cuba. Yeah.

Pesanan untuk diri dan semua, berpijak di atas bumi yang nyata, teori tetap teori. Teori mungkin manusia cipta, tapi manusia dan cinta DIA juga lah yang mencipta.

p/s: Teori ini tidak teraplikasi untuk hal ehwal cinta semata-mata. Entry ‘kenapa ramai gagal bercinta?’ ini adalah tajuk assignment kelas kaunseling aku yang TAK siap lagi sebenarnya. Damn!

11 comments:

  1. sesi kaunseling untuk pasangan yang sedang dan hendak bercinta ni..

    ReplyDelete
  2. ade byk test? really? nk tau! LOL :p

    ReplyDelete
  3. cik lia, untuk suami isteri boleh, nak didik anak pakai teori ni pon boleh ;)

    ReplyDelete
  4. aj, aada banyak.. ada yang jawab kuiz, ada yang praktikal test.. yang kuiz, boleh try yang ni,kot. http://www.vaknlp.com/vak.htm

    ReplyDelete
  5. alaa...nk try kt sape? lain kali laa.. haha..anyway thanks yy :)

    ReplyDelete
  6. try untuk dri sndri pon boleh what.. welcome cik aj.. :D

    ReplyDelete
  7. hehe.. bukan, masih student :p

    ReplyDelete
  8. apa yang rajin tu cik najah oi.. ?:D

    ReplyDelete
  9. info yg berguna..leh praktis ni..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...